الجمعة، 31 ديسمبر 2010

وقفة قبل المسير

أتمنى أن تستمعوا اليها بقلوبكم 




قبل السفر عبر الافاق مع أناس عزيمتهم فاقت الخيال كثيرا ما أعطوا كثيرا ما أسعدوا كثيرا ما ضحوا وفى المقابل كثيرا ما ظلموا هل حان الوقت لكى نرد لهم بعض ما قدموه لنا ؟

قريبا تأتى بعض صورهم فانتظروا !!!

الاثنين، 27 ديسمبر 2010

عن إخوة لنا أتكلم


سئل احد الحكماء :- ممن تعلمت الحكمة ؟
قال :- من الرجل الضرير لأنه لا يضع قدمه على الارض الا بعد ان يختبر الطريق بعصاه .
بهذه المقوله أحببت أن ابدأ كلماتى  .

خلق الله الانسان ووهبه الكثير من النعم الى لو حاولنا لها عدا ما أحصيناها ( وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها ) ووهبه حواسا بها يتلمس خطاه يشعر بغيره يسمع ويرى ويتفكر ويعقل كل ما حوله .
كل هذه النعم وهذه الحواس ليست وحدها بل جعل كل ما فى الكون مسخرا له مسخرا لخدمته وفى بعض الاحيان يبتلى الله الانسان بفقد اى من هذه الحواس التى وهبها اياها ليرينا خلقه وبديع صنعه لترسيخ الايمان الكامل به فى قلوبنا وليعلمنا الصبر والدعاء وليعلمنا الاخذ بالاسباب وليعلمنا العزيمة والمثابرة .....
نبدأ يومنا ونحدد ونرتب ماذا علينا فعله نسعى فى طلب رزقنا وتبدأ رحلة المعاناه مع من فقد احدى هذه الحواس فهو يحمل هم كل شئ يبغى فعله كل حركة كل نفس كل امر يبغيه يفكر ويفكر
من سيقوده فى طريقه من سيعينه على عبور الطريق من اين يأتى بشخص متفرغ له وهل سيجده وكيف ستكون نظرته اليه  اذا كان الله ابتلاه بفقد البصر
وأخر فقد حاسة السمع وأثرت على نطقه فلا يستطيع التكلم الا بمقاسة الصعوبة من سيتحمله من سيطيقه من سينتظره ليعلم ما يريد كيف به يعيش عالة على غيره من سيعينه على التعلم من سيقوده الى تحقيق طموحه .
وأخر قد فقد القدرة على تحريك قدميه وأصبح مقعدا يا الله الأن لا اسير وحدى الأن لا اتحرك  إلا بيد غيرى
أخر لا يستطيع تحريك يده ولا رفعها ولا يستطيع لها حراكا يا الله (اللهم لك الحمد على نعمك ) واخر تراه اجمل ما يكون وأنشط ما يكون لكنك لا تعى ما به انه لا يعقل فقد فقد عقله وأخر مكتئب وأخر منطو على نفسه وغيرهم كثير ...... ذوى الاحتياجات الخاصة

الاحصائيات تقول أن 10 % من سكان العالم من ذوى الاحتياجات الخاصة ترتفع هذه النسبة الى ما يقرب 13% او يتجاوزها فى العالم العربى والدول النامية  اى ان 80% من ذوى الاحتياجات الخاصة يعيشون فى  الدول النامية تقول تقارير منظمة الصحة العالمية ان عدد ذوى الاحتياجات الخاصة فى مصر وصل 10 مليون نسمة .
كما يُفيد تقرير إحصائي لأعداد المكفوفين في العالم حيث يُقدر عدد المكفوفين حالياً في العالم يقدر بـ 45 مليون شخص ويُرجح أن عدد المكفوفين في عام 2020 سيصل إلى 75 مليون شخص، حيث يتحول كل خمس ثواني شخص في العالم إلى مكفوف، وكل دقيقة يتحول طفل في العالم إلى مكفوف

ذوى الاحتياجات الخاصة هم فئة من فئات المجتمع ولكن حاجاتهم الخاصة وخاصة في النواحى التربوية والتعليمية جعلتهم يحتاجون الى نوع مختلف عما يتطلبه المتعلمين الأخرين فى المدارس العادية واصعب نوع منها هى غير المرئية والتى يصعب ملاحظتها من الاخرين كما يصعب تصنيفها مثل بطئ التعلم والمتأخرين دراسيا او من يعانون من مشكلات سمعية او بصرية او يعانون عيوب فى النطق وامراض الكلام او المضطربين انفعاليا او سلوكيا او من يلاقون صعوبة فى التوافق الاجتماعى وذو النشاط الزائد ومرضى الصرع .
ترجع اسباب الاحتياجات الخاصة الى عوامل مختلفة قد تكون أساسية ( وراثية – ولا دية ) وقد تكون نتيجة لمسببات بيئية وعوامل ديموغرافية وقد تكون مكتسبة ويترتب عنها اثار صحية مثل الحوادث والحروب واصابات العمل وغيرها .
الاحتياجات تختلف من شخص لأخر حسب مدى اصابته او احتياجه فقد تكون جزئية او تامة وقد تكون مؤقته او دائمة وقد تكون متناقصة او متزايدة
هناك انواع كثيرة جدا تبدأ من الاعاقات الحركية وتصل بك الى  التخاطب والتوحد والاضطرابات ولكل منها عوامل واسباب وخصائص تميز كل منها عن الاخرى لا اريد التطرق اليها وانما غرضى هو توجيه الضوء نحو اخوتنا والتفكير فيما قد يعينهم ويسعدهم .
اخوتنا قد ظلموا كثيرا مع مرور التاريخ ففى  عام 1552 ق م وجدت بردية وصفت فيها الاعاقة العقلية وكانوا يعتقدون انها ترجع لوجود ارواح شريرة داخل من يعانون من هذا فكانوا يقومون بعمل ثقوب وجراحات غير ناجحة فى المخ محاولة منهم لمساعدتهم على الشفاء .
وفى عصر الاغريق كان يتم التخلص منهم بالقتل بدعوى المحافظة على العنصر البشرى وبهذا نادى افلاطون فى جمهوريته اسبارطة .
وكان الرومان يقومون بعزل ذوى الاحتياجات الخاصة بعيدا عن المجتمع ويقومون بالقائهم فى الانهار او تركهم على قمم الجبال ليموتوا او اهمالهم او سجنهم و تعذيبهم 
وفى العصور الوسطى كانوا يعتقدون انهم بينهم وبين الله علاقة وكانوا يخافون منهم ويعتقدون ثرثرتهم ما هى الا وحى .
وفى عصر اسموه عصر النهضة كانوا يطلقون عليهم اولاد الشيطان واعداء الله واستخدمو معهم ابشع اساليب التعذيب والحرق بدعوى طرد الارواح الشريرة وهذا هو العصر الاسوأ .
وعندما جاء الاسلام نادى بعدم التفرقة بين البشر والمساواة بينهم ودعا الى النظر للانسان على اساس قلبه وعمله لا شكله ومظهره وسلطانه ودعا الى وجوب كف الأذى المعنوى والمتمثل فى النظر والتحقير والسخرية وتحكى كتب التاريخ الاسلامى ان الملك الوليد قد اعطى كل ضرير قائدا يقوده وكل مقعدا خادما واعطى للمجذوبين ايضا وقال لا تسألوا الناس شيئا .
وعندنا من الصحابة عبدالله بن أم مكتوم وهو رجل أعمى جاء للنبى صلى الله عليه وسلم وكان عنده أكابر القوم يدعوهم الى الاسلام فانشغل بهم عنه فأنزل الله فى حقه أيات تتلى الى يوم القيامة (أوائل سورة عبس ) يعاتب فيها النبى صلى الله عليه وسلم وليرسخ لنا طرق التعامل مع ذوى الاحتياجات وليعلمنا انهم جزء من مجتمعنا لا يمكن تجاهلهم .
وفى العصر الحديث بدأت الرعاية لهم بمصحة فى فرنسا لكنها بدون خدمات تعليمية او تأهيلية ثم تم انشاء بيوت لتوفير الرعاية الانسانية لهم وفى عام 1842 تم انشاء مدرسة لتعليم ورعاية المتأخرين فى فرنسا تلاها انشاء اول مدرسة للمتأخرين فى نيويورك ثم بدأ تزايد اعداد المدارس التى تهتم بحقوقهم ورعايتهم وتم المج بينهم وبين الاسوياء فى فصول وتم انشاء اول مجلس للاطفال غير العاديين عام 1922 للتأكيد على لتربية والتعليم لهم واهتم بوضع معايير مهنية لمدرسيهم كما اهتم بتوجيه انظار العالم نحو الاهتمام بهم ثم بعد ذلك تم الاستعانة بهم ى الاعمال بسبب انخراط الاسوياء فى الحرب وتم زيادة برامج علاجهم وتزايدت اعدادهم فى المدارس وبيوت التأهيل وتم تقديم منح لطلاب الدراسات العليا منهم حتى يصبحوا مدرسين .

إلا اننا وحتى تاريخه لا توجد عندنا أليات واضحة لمعاملتهم لا توجد عندنا احصائيات مؤكدة لأعدادهم وتوزيعهم حسب الانواع والاحتياجات لا توجد عندنا بيوت رعاية وتأهيل كافيه لهم لا توجد عندنا وسائل مواصلات مناسبة لهم لا توجد عندنا فرص عمل مناسبة لهم حتى فى ظل اشتراط القوانين فى بعض البلاد مثل السعودية 2% من سوق العمل والمغرب 7% ومصر 5% الا ان هذه النسب غير مطبقة بالرغم من انها غير عادلة لا توجد عندنا وحدات سكنية تتناسب مع ظروفهم وحالتهم المعيشية لا توجد عندنا الاندية ولا وسائل الترفيه التى بها يستطيعوا ان يشعروا بما يشعر به غيرهم لما لا ندع لهم حرية ان يعيشوا حياتهم مثل غيرهم حتى اسعار الاجهزة التعويضية التى يحتاجونها عادة مرتفعة الثمن ومن أين لهم به والبطالة بينهم هى اعلى معدلات البطالة فى اى فئة لما لا توجد وسائل ومناهج تعليم مناسبة لما لا تتاح لهم فرص عمل متساوية مع غيرهم لما لا يتم توفير وسائل مواصلات تناسب احتياجاتهم لما لا توجداسليب واضحة للعلاج لما لا يتوافر المدربين ووسائل التأهيل لما لا يتم نشر مراكز العلاج وتخفيض تكاليفه ...


كان هذا مجرد تنويه بحالهم وعرض مبسط لمشاكلهم لم ابغى ان اتطرق للانواع ولا المسببات ولا اساليب العلاج تفصيليا فلهذا اهله .
  (وقفة ننظر فيها اليهم تفتكروا اديناهم حقهم  )
اعداد هذا البوست تم بمساعدة عطر الجنه فلها منى جزيل الشكر والتقدير.
فى البوست القادم 
اصرار فاق الأفق (صور مشرقة من ذوى الاحتياجات الخاصة )

تعاطفك وحده مو كفايه

اكيد كلنا واحد 
واحدة واحدة 
انا حبيت تكون البداية نظرة للموضوع عشان كل واحد يشوفه الاول ويحسه ويشعر بيه ويفكر لو لا قدر الله عنده نفس الابتلاء هيكون الوضع ايه والموضوع كاملا قريبا ان شاء الله 

الثلاثاء، 21 ديسمبر 2010

ما يقع إلا ........................

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
النهاردة انا جاى عشان احل الواجب اللى دبسنى فيه والدى الاستاذ فاروق وعموما انا عارف ان المعلومات الشخصية مش هتأثر كتير معاكم بس هاا سلموا أمركم لله بقا وخلاص وبستأذنكم اجابتى هتكون فى شكل سرد مش س و ج ..........توكلنا على الله 
اسمى (محمد متولى ) انسان بسيط جدا بحب القراءاة والكتابة فى مجالات مختلفه مش مجال محدد بكتب من فترة طويلة بس فى اجندات خاصة بيا مش تدوين الكترونى وكان بيكون الغالب عليها مواقف او او احداث يومية وشخصية وخواطر شعرية واللى قلت كتابتى ليها دلوقتى جدا عن الاول اما ان يكون ليا مدونة الكترونية فدى كانت قدر تماما عن طريق فتاة زميلتى فى العمل عرفتنى على مدونتها (ساسوو كافيه ) فالموضوع استهوانى وحبيت اتعلم حاجة جديدة وفكرت ازاى اعمل مدونة وبحثت على الانترنت وفعلا عملتها وبعد كدا هى ساعدتنى فى اضافة بعض الادوات عليها فلها كل الشكر وانا ذكرت الكلام دا قبل كدا فى اول المدونة عشان اوفيها حقها .
التدوين عندى مش مجرد سرد مواقف وخواطر شخصية ولكن عرض للحاجات اللى بتحيط بينا وبنقابلها فى مجتمعاتنا العربية سواء كانت حاجات كويسة محتاجة مننا تنمية وتشجيع او مشكلات محتاجة مننا معالجة وحلول ودا دورنا وحق اصيل لمجتمعاتنا علينا زى ما قلت قبل كدا والحق دا نقدر نوفيه من خلال حاجات كتير فحبيت استخدم المدونة فى حاجة زى كدا واعتقد دا ظاهر فى موضوعاتها .
البداية فى التدوين الالكترونى كانت قريب جدا تحديدا فى 3/11/2010 وطبعا كانت مجرد كلمات بسيطة ما انا لسة بتعلم وكان اهتمامى بالشكل وكل يوم تغير وتبدل وعاوز توصل للشكل المعقول على الاقل بقدر امكانياتك طبعا لسه فى حاجات كتير فيها محتاجة اضافة وتطوير بس اقول اية واحدة واحدة الصبر جميل .
اهم طموح بالنسبة ليا من خلال المدونة اننا نوصل لكل الناس ولكل المستويات ومش بس نوصل ولكن نؤثر فيهم بشكل ايجابى  ودا اللى خلانى بحاول اختار اى موضوع كويس قبل ما اطرحه لحضاراتكم لأن قناعتى انى لو مش هقدر اكون مؤثر فى غيرى ولو مش هقدر اساعد فى رفع شأن بلادى ولو مش هقدر اوصل معلومة لحد محتاجها من خلال كلماتى يبقى انا كدا بضيع وقتى ووقت حضاراتكم معايا .
نفسى كل واحد مننا يفكر قبل ما يطرح عرضه دا يهم الناس ولا لا طب دا هيساعدهم هيفيدهم هيأثر فيهم اكيد لو كلنا عملنا كدا فى حاجات كتير هتتغير .
بتمنى استمر مع حضاراتكم طول ما انا عندى القدرة على الكتابة والمناقشة والحوار والعرض وطول ما فى حوالينا وجوانا حاجات محتاجة منا الحوار والوقت اللى بنقضيه فى مناقشتها .
بحب دينى بحب بلادنا نفسى ترجع تانى منارة لكل الدنيا زى ما كانت .
 نفسى اشوف كل فرد فى بلادنا بيخاف عليها ويتمنى يقدم لها كل اللى يقدر عليه نفسى يكون لينا دور فى تنميتها واعادتها لوضعها الطبيعى .
 نفسى نرجع تانى احنا منكونش تقليد اعمى وخلاص .
 نفسى نوصل لأى حد بيفكر يضر بلادنا وارضنا بحاجة لقناعة تخليه يفكر بعمر عمره فى رد فعلنا هيكون ايه عليه .
 نفسى ارضنا تطرح وتنبت علماء وادباء ومفكرين ودعاة فى كل المجالات تانى زى ما كنا زمان .
 نفسى نكون كلنا ايد واحدة ماشين فى طريق واحد ولينا هدف واحد نفسى نرجع جسم واحد بقلب واحد .
نفسى يكون عندنا ثقة فى الله أولا ثم فى قدراتنا وامكانياتنا اننا نقدر نوصل طالما احنا بنحاول 
نفسى مدونتى تكون بتساعد لتحقيق دا وتساعد فى فهم كل حاجة صح 
انا اسف طولت عليكم كالعادة شكرا على وقتكم ومستنى تعليقاتكم
فى البوست القادم 
تفتكروا اديناهم حقهم 


اى حد عنده حاجة تفيد فى الموضوع دا يكتبها لى او يبعتها ليا على الايميل دا accountant_1982@yahoo.com
ولكم منى جزيل الشكر 
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


الجمعة، 17 ديسمبر 2010

كلام له معنى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
بسم الله توكلت على الله ولا حول ولا قوة الا بالله 
ماهو الواحد قبل ما يدخل مشكلة عويصة زى اللى احنا فيها ويفتح بإيده عش الدبابير لازم يسخن ويا سلام بقا لو شوية نسكافيه ويلملم اوراقه اللى مفروده قدامه ويشوف هيبدأ بأيه ...................... على كل حال انا قصدى شريف وربنا يستر بقا 
الشكر الخالص لكل اللى علقوا واللى قرأوا الموضوع واللى افادونى بأرائهم واللى استنوا منى الرد  واللى بشكرهم تانى وتالت على دعمهم ومشاركتهم ليا فلهم جزيل الشكر 
طبعا كان الظاهر من كل التعليقات الرفض للاجبار فى المشروع وخاصة الاجبار من الزواج الثانى او الثالث او الرابع وفضلتوا انه يكون مساعدة غير المتزوجين على الزواج بدل من التعدد 
بداية بس بحب اوضح انى عرضى للمشروع على حضاراتكم مش معناه انى موافق عليه بس انا حبيت اعمل نوع من الاثارة الفكرية والحوارية لما الاستاذ فاروق عرض المشروع وحبيت اعرف تعليقاتكم وردودكم وتفكيركم هيوصلنا لايه عسى اننا نلاقى حل يفيد الجميع .
الحقيقة ان اغلب الردود كانت مركزة على الاسباب اللى ادت للموضوع نفسه وطلبت حلها زى الابتعاد عن الدين وزى البطالة وزى المغالاة فى المهور وزى ارتفاع اسعار الشقق السكنية وزى ارتفاع التكاليف وزى توزيع الثروات وزى  الاختلاط ومساوئه واضراره واللى عجبنى اكتر اشارة بعض من حضاراتكم على فكرة البطالة الاختيارية ( سواح فى ملك الله - د / ولاء )والبعض قال ان المشروع غير منصف وهتكون اضراره اكتر من منافعه و(ام هريرة ) مشكورة ذكرة مشكلة الكنيسة المصرية مع التعدد كمثال . فى ناس تانية قالوا مفيش مشاكل من التعدد لأن دا شرع الله (كلمات من نور ) ذكرت مشكورة قصة متعلقة بتعدد الزوجات ووضعت رابط لها فى التعليقات وكانت قصة هادفة جدا وواقعية وكمان وضعت رابط لدروس الشيخ وجدى غنيم وذكره لرأى الاسلام فى التعدد ولماذا شرعه الله .
الاخت ( ستيتة حسب الله الحمش ) قالت ان المشروع لطيف بس انا محتاج اصحح المعلومات لان اخر تقرير للجهاز المركزى بيقول ان عدد الذكور فى مصر يفوق عدد الاناث بقليل واننا لما نعدد الزوجات باقى الشباب هيتجوزوا مين وبالتالى هينتشر التحرش والاغتصاب وبقولها حضرتك معاك حق ان اخر تقرير فعلا مذكور فيه اللى حضرتك ذكرتيه بس انا مقلتش ان فى مصر عدد الاناث اكتر ولكن قلت فى مصر 9 مليون عانس (غير متزوجات ) بناء على طلب د/ ولاء  وعموما نسبة الذين لم يتزوجوا فى مصر من الذكور حسب اخر تقرير منشور للجهاز المركزى 33.6% ومن الاناث 24.3% وعدد الذكور فى سن 25 سنة 3مليون و330 الف والاناث 3مليون و414 الف وفى سن 35 سنة من الذكور 2مليون و438 الف والاناث 2مليون و475 الف ونسبة الذكور الارامل والمطلقين 2.2% ومن الاناث 11.9% فى المدن 20.6% وفى الريف 8.97% ومتوسط سن الزواج عند الرجال 29 سنة والاناث 23 سنة والطلاق 37 للرجال و31 للاناث تفتكروا دول يروحوا فين .
غيرهم قال اننا لازم نبحث عن مجتمع يعرف الحقوق والواجبات ويصنع الخير للحياه من أجل الله .

وأقول :-
بداية بشكر الاستاذ فاروق على تفكيره ومحاولته حل المشكلة ويكفيه انه فكر وحاول وبوضح ان اللى دفعه لعرض الفكره ما تم ذكره من عدد العوانس فى مصر ونسبة العزوف عن الزواج سواء فى لبنان او العرق او غيرهم ........
ثم ارسل تعليقا قال فيه ما يلى 
إخوتى وأخواتى ............
فهمتونى غلط أحب أن أصحح شيئا
أولا : عمرى 64 عاما موش شاب عندى ولدين عايزين يجوزوا ( مهندس ودكتور )
ثانيا: لم أقصد مافهمتموه أن الجواز إجبارى من الدولة للقادر أو أن يزوج ثلاثة شباب بعد أن يتزوج هو أو يزوج أربعة إذا لم يرد الزواج أصلا وهو قادر
ثالثا: أن يكون الزواج إجبارى له إذا رفض أن يساعد ثلاثة أو أربعة شباب الزواج ويكون الإجبار ليس بإختيار الحكومة بمعنى أن يختار هو زوجات وهى توافق عليه وعلى التعدد وتكون راضية تماما بالزواج والتعدد وإلا إذا رفض ذلك ولم يكن ليه قدرهة على ذلك ( ليس ماديا) بل نفسيا وجسمانيا وصحة فعليه إذن أن يدفع لثلاثة شباب ( إذا كان متزوجا بواحدة)أو أربعة(إذا كان لايريد الزواج حتى من واحده)ففى هذه الحالة يقوم بتزويجهم .
لماذا نحن مندفعين بالرد دون تأنى ودون تفهم للموضوع دايما مندفعين
رابعا : لاأنا ولاأحد من أسرتى جميعا تزوج بأكثر من واحدة حتى الآن .
فكروا جيدا فيما قلت وجابوا لايوجد إلزام على أحد ( قل موافق على الحل الأول أو الثانى كما قالت كارولين فاروق )أو أرفض الإثنين وتضع من عندك حل ثالث كونوا عمليين وحلوا المشكلة بلاش نقف نتفرج كده .
ولاداعى للبحث عن سبب المشكلة فهذا تضييع للوقت موش عايزين تحلوا حاجة أبدا شكرا لكم ( إقتراح فقط)

لا اجبار فى الزواج لأى من الطرفين فمن شروط صحة الزواج التراضى وهو يعنى الايجاب والقبول من الطرفين حتى ان النبى قال (لا تنكح الأيم حتى تستأمر ولا البكر حتى تستأذن قالوا يا رسول الله وكيف إذنها قال أن تسكت ) وقال (الثيب أحق بنفسها من وليها ) رواه الجماعه الا البخارى ........ فلا اجبار عندنا فى الزواج والا كان ما ذكرناه فى الموضوع نفسه ( فى حاجة غلط ) يخالف هذا لاننا ذكرنا من الاسباب الاجبار على الزواج من احد بعينه ....... كذلك لا يجوز اجبار احد على فعل خير وانما يمكن حثه على ذلك بدعمه من الدوله او تخفيف الاعباء الضريبيه عنه وغيرها كثير...
أما عن تعدد الزوجات فان الاسلام لم يأتى به ولكن جاء الاسلام والتعدد منتشر فى الجزيرة العربية حتى ان الرجل كان يتزوج اكثر من 10 زوجات وقيد الاسلام التعدد وحدده ووضع له شروطا فلا يجوز للرجل أن يجمع أكثر من 4 زوجات ولا يجوز له أن يعدد الا اذا كان لديه القدرة والاستطاعة ( ماليه - صحيه - نفسيه ) واشترط للتعدد العدل والا يحرم على الرجل التعدد اذا فقد شروط ذلك وعندما شرع الله التعدد للذكر فلعلمه بخلقه وما يصلحهم ونخشى على من يرفض شرع الله أن يحبط الله عمله  ذلك بأن الله قال (ذلك بأنهم كرهوا ما أنزل الله فأحبط أعمالهم ) 
اذا تزوج رجل من امرأة وكانت مريضة او لا تنجب او كان لا يتحمل شهوته فى وقت عذرها الشرعى فماذا يفعل ألا يحق له ان يطبق شرع الله طالما ملك الاستطاعة اما اذا افتقد الرجل القدرة فلا يجوز له التعدد ولا حتى الزواج من واحدة ان فقد القدرة الجسدية واذا كان بالرجل مرض او عدم القدرة على الانجاب فلزوجته الحق فى ان تطلق اذا ارادت ذلك . نبى الله داود كان له من الزوجات مائه ونبى الله سليمان كان له من الزوجات ألف ونبى الله يوسف واسماعيل وابراهيم عليهم السلام  تزوجوا  بأكثر من واحدة وغيرهم وانما ذلك مثالا ..
فى ا لكويت فى فترة من الفترات انتشرت ظاهرة ارسال الخطابات من الفتايات الى النساء المتزوجات يطلبن منهن السماح لأزواجهن بتعدد الزوجات رأفة بهن وحفظا لهن من الفتن وتحقيقا لرغباتهن وفى بعض الدول الاجنبية اقروا فى بعض المؤتمرات الدولية تعدد الزجات على انها من توصيات المؤتمر لحل مشاكلهن وغيرهم كثير .....
والرابط دا هتلاقوا عليه ردود كتير لكلماتكم واسئلتكم 
http://www.islamway.com/?iw_s=Article&iw_a=view&article_id=218
عموما انا مش بدافع عن تعدد الزوجات فشرع الله لا يحتاج الى دفاع منا 
انا عموما بقول ان العنوسة (تأخر سن الزواج ) ما هى الا نتيجة لكتير من المشاكل التى كنا نحن سببا لها واللى ذكرناها قبل كدا واللى موجود غيرها كتير ( ظهر الفساد فى البر وابحر بما كسبت أيدى الناس ليذيقهم بعض الذى عملوا لعلهم يرجعون )
الحل زى ما حضرتكم تكرمتم وذكرتم يبدأ بالعودة الى شرع الله ودا هيحتاج دور كبير جدا سواء كان اعلامى او تعليمى او تثقيفى ونفسى لمحاولة معالجة العزوف وكمان تربوى عشان نحاول نغير المفهوم الزواج تانى عند الناس والمجتمعات فى دور كبير للأسر فى دور كبير لرجال الاعمال فى دور أكبر لعلماء الامه وحكامها  المشكلة عاوزة تكاتف من الكل عشان تتحل ( ايد لوحدها متسقفش ) 
احنا بس حبينا ناخد خطوة على الطريق يمكن نقدر نوصل لحل او على الاقل نفكر الناس تانى بالمشكلة اللى عايشة فى بلادنا وبتهد فيها .
فى النهاية بشكر حضاراتكم كلكم على مشاركتكم ودعمكم وكمان وقتكم وانتظروا منى الجديد ................ اسأل الله التوفيق 
انا كنت ناوى انزل الموضوع فى اكتر من بوست عشان مطولش عليكم  وفعلا عملت كدا بس خفت تقتلونى عشان كدا غيرت ونزلته على بوست واحد يارب يكون غطى جوانب المشكلة . مستنى تعليقاتكم 

الثلاثاء، 14 ديسمبر 2010

ام بتعه ( توصيف الوضع الراهن ) شعر أمين الديب

انا حبيت اضيف نوع مختلف بصوا له بالشكل اللى يريحكم تحسبوه كوميدى تحسبوه تراجيدى زى ما تحسبوه قبل ما انزل البوست اللى فيه المقترحات والاعتراضات والرد عليها بس لحد ما استوفى دراسة التعليقات اللى شرفتونى بارسالها عشان اقدر اعرضها بعد دراسة مستوفية بشكل معقول وكمان ارد على اسئلتكم اللى وجهتوها ليا فى اللى يخصنى انا
الصور مأخوذة من مدونة اختى العزيزة جايدا العزيزى


الاثنين، 13 ديسمبر 2010

مشروع قانون للزواج الاجبارى

السلام عليكم ورحمة الله 
بداية اشكر كل زملائى من المدونين والمدونات الذين شاركوا وساهموا فى الرد على بوست فى حاجة غلط شكرا جزيلا فقد اسعدنى اهتمامهم وتعليقاتهم التى تساعدنى على اتمام النهج واستكمالا لهذا المشوار جاءنى تعليق من أ / فاروق صاحب مدونة عصفور الجنة 
وجاء فيه ما يلى :-


يقول الاستاذ / فاروق بن النيل


ماشدنى هو ثلاثة أرقام :

1- 9 مليون عانس وعانسة فى مصر


2- 90 % فى لبنان عازفين عن الزواج


3- 85 % فى العراق عازفين عن الزواج



دى مصيبة والله بكل المقاييس لوالمسئولين عن هذه الدول بيعرفوا ربنا صح كان 

نزل قانون إجبارى بالزواج للثانية والثالثة والرابعة حسب الحالة الإجتماعية 

والمستوى المادى لكل رجل وطبعا من يرفض عليه أن يزوج من واحد إلى ثلاثة من

 العزاب حسب دخله وهذا يكون إجبارى بقانون إلزامى .



أرجو عمل إستفتاء لجميع المدونين والمدونات بمدونتك على هذا الإقتراح ؟





والأن اضع بدورى الاستفتاء امامكم منتظرا ردودكم وتعليقاتكم على اقتراح استاذنا

فاروق فهو امر هام للجميع ربما نجد لديكم حلول ومقترحات اخرى تفيد وسأقوم ان

 شاء الله بعرض مقترحاتكم وتعليقاتكم ثم اضيف اليها ردى وتعليقى على هذا 

الاقتراح وما يرد الى من اقتراحات اخرى فى البوست القادم .




الخميس، 9 ديسمبر 2010

فى حاجة غلط

بداية انا بحب اقول لكم جميعا كل عام انتم بخير وكمان بشكر كل اللى قرأ موضوعاتى وكل اللى شارك معايا وكل اللى ألقى نظرة على مدونتى سواء كان من اصحاب المدونات الاخرى او من غيرهم وأشكرهم كتير على اراءهم وتعليقاتهم اللى بستفيد منها كثيرا فى التدوينات التالية لها وكلمات بسيطة بس حابب انى اقولها ان التدوين مش مجرد سرد كلمات بالنسبة لى ومش ملئ وقت فراغ لأنى ربنا العالم ان مش كثير بلاقى الوقت للتدوين وبحاول دايما اختار الموضوعات اللى بتكون محتاجة مناقشة مننا كلنا لها بنتطرق ليها وبنوجه انتباه حضاراتكم انكم تفكروا فيها وتحاولوا تلاقوا لها حلول بحيث اننا نقدر نعلاج اخطاءنا ونقاط ضعفنا ( المسلم للمسلم كالبنيان المرصوص يشد بعضه بعضا ) وكمان انى مش بنزل تدوينات كتير عشان متملوش منى بسرعة واكون خفيف عليكم ولما اسرد موضوع جديد يكون فعلا يستاهل وقتكم اللى بتقضوه فى قراءته ومكونش ضيعت وقت حضرتكم على الفاضى وكمان عشان يكون لينا دور فى النمو بمجتمعاتنا لان دا حق اصيل لبلادنا وأهلنا علينا كمان بحب اشير الى ان اى انسان ممكن يقتبس من مدونتى ما يشاء ويعلق عليه او ينشره فى مدونته او يكتبه ويعيد صياغته بطريقته واللى اكيد هتكون احسن من طريقتى واكثر افادة للجميع لأن زى ما قلت فى الاول وفى الاخر هدفنا رضا الله من خلال التنمية والاصلاح فى مجتمعاتنا .
انا عارف اننا فى اول السنة والمفروض اننا نكتب عن طموحات واحلام بس من وجهة نظرى اننا نقف الاول نشوف مشاكلنا ونحاول نحلها عشان نعرف نحقق طموحاتنا 
النهاردة هاخد حضرتكم ونروح سوا لمنطقة جديدة فى موضوعاتنا ونفتح عش الدبابير بايدينا بس مش عاوز حد يزعل منى .
العنوسة قنبلة تحصد بمجتمعاتنا العربية

النهاردة هتكلم معاكم بالارقام والاحصائيات هناقش سوا الاسباب واية اللى وصلنا للحال دا ونعرف اللى اترتب على المشكلة دية من اثار ونتائج وكمان هحاول اعرض على حضرتكم مجموعة من الحلول ( بشير بس ان الارقام والاحصائيات والاسباب والنتائج والعلاج كلها من دراسات معلنه ) كل اللى انى جمعتها وصيغتها بالشكل اللى هيتعرض على حضرتكم وهستنى تعليقاتكم وتصحيح حضرتكم للى ورد عندى او اضافتكم عليه كمان مش هتكلم عن مصر بس ولكن هتكلم عن الوطن العربى كله او بالادق معظمه
بتشير الاحصائيات الرسمية ان نسبة العنوسة فى مصر بلغ ما يقرب من 9 مليون نسمة فيمن تخطوا سن 35 عاما  (5.5 مليون شاب - 3.5 مليون فتاه ) موزعين بنسبة 27% فى الوجه البحرى و نسبة 38% فى الحضر و نسبة 25 % فى الوجه القبلى .
النسبة دية وصلت فى دول الخليج واليمن 35 % ممن بلغ سن الزواج وتخطى 35 عاما
فى الاردن وصلت النسبة دية الى ما يقرب من 7.8 % وفى السعودية وقطر 26% وفى لبنان 90% ممن هم فى سن (25-30) عازفين عن الزواج وفى فلسطين 1% ممن تجاوز سن 35 سنة وفى العراق كانت اعلى نسبة حيث تصل الى 85 % ممن تخطى 35 عاما وفى سوريا تقول الاحصائيات ان 50 % من الشباب اعزب و60 % من الفتايات (700 الف امرأة تقريبا )ووصلت النسبة دية الى ما يقرب من ثلث سكان الجزائر من الجنسين تقريبا 11 مليون عازبة منهم 5 مليون تخطوا ال35 عاما علما بأن عدد سكان الجزائر تقريبا 36 مليون اى ان عدد العوانس فى الجزائر يفوق عدد سكان ليبيا ويفوق عدد سكان 5 دول عربية مجتمعة  وفى السودان والصومال وصلت الى 20% .
بتقول الاحصائيات كمان ان نسبة من لم يسبق لهم الزواج فى سن (30-34 ) فى تونس 38.7% وفى لبنان 36.1% وفى قطر 22.9% وفى سوريا 19.5% وفى مصر 11.7% وفى السعودية 11.4%
ممكن تكونوا قلقتم لما قرأتم الارقام بس هى دى الحقيقة المعلناه نكمل موضوعنا 
عشان مطولش على حضرتكم هعمل سرد سريع للاسباب المؤدية للعنوسة فى الجنسين :- 
* الابتعاد عن تعاليم ديننا الحنيف فى عقود ومواثيق الزواج 
* تدهور الوضع الاقتصادى * المغالاة فى تكاليف الزواج ( المهور - الاثاث - حفلات الزواج - السكن ) - الهجرة الى خارج البلاد سعيا لطلب الرزق - البطالة
* دعاوى حرية المرأة * التعليم ( توجد علاقة طردية بين ارتفاع مستوى التعليم وتأخر سن الزواج ) * الاختلاط وعمل المرأة ( دا مش معناه محاربة تعليم المرأة او منعها من العمل ولكن معناه ان بعض النساء تدعى انها طالما تستطيع الانفاق فلماذا تتزوج وتنظر على الزواج على انه شئ كمالى دا عمل حاجة اسمها " العنوسة الاختيارية ") 
*العادات والتقاليد المنتشرة وكذلك التفاوت الاجتماعى والطبقى والتعليمى ( لا تتزوج القبلية من الحضرى - ولا الشريفة من غير الاشراف - ولا الغنية الا ممن هو اغنى منها - والا المتعلمة الا ممن هو اعلى منها درجة وكفاءة - او لا تتزوج البنت الا من ابن عمها او خالها او احد اقاربها - لا تتزوج الصغيرة الا بعد زواج الاكبر منها ......)
*الاعلام والقنوات الفضائية وما اوجدته من محاكاة العربيات لنساء الغرب فى الملبس وعدم الاحتشام والتشبه بهن وانتشار ظاهرة الصداقة بين الجنسين وطمس الهوية العربية .
*الزواج من اجنيات ( انتشار زواج المصريين من بنات روسيا والاتحاد السوفيتى واوربا الشرقية بسبب الحصول على فتاه جميلة ومتعلمة ولا تتطلب سوى وجود سكن مناسب ) وكذلك زواج النساء بكبار السن من الاجانب ( تزوج اكثر من 200 الف مصرية من اثرياء اجانب كبار السن )
*خوف بعض النساء من الفشل فى الزواج بسبب مرور معارف لهن بأشياء مشابهة 
*خوف المرأة من ان تصير عبدة لزوجها تأتمر بأمره وتنتهى بقوله 
*الحروب التى تعرضت لها بعض البلاد العربية لفترات طويلة مثل العراق ادى الى مقتل الكثير من الرجال حتى ان النسبة بين الجنسين تصل 5:1
*رفض الكثير من النساء لتعدد الزجات حتى ان احداهن قالت لزوجها ان اردت ان تأتى بامرأة اخرى فى بيتى وفى فراشى فافعل ولكن لا تتزوج وهذا حدث
*ادعاء بعض النساء بان لديهن رسالتهن فى الحياة وان ذلك قد يعيقهن عن تحقيق طموحاتهن .......................الخ 
* المغالاة فى المواصفات بالنسبة لعروسين ( الشباب يبحثون عن نور والبنات يبحثن عن مهند )
واليكم بعض النتائج التى ترتبت على هذه الظاهرة :-
* تزايد العلاقات المحرمة ( الزنا - السفور بين النساء - الزواج العرفى - زواج المتعه- زواج المسيار ..........)
* تزايد وانتشار الامراض النفسية والكبت النفسى والعصبى 
* انتشار ظاهرة الاختطاف والاغتصاب والتحرش وانتشار مرض نقص المناعة 
*كثرة اللقطاء وارتفاع معدلات الاجهاض (عدد دعوات اثبات البنوة فى مصر بلغ 155الف دعوة طبقا للمركز القومى للبحوث )
* انتشار الانتحار بين الجنسين بسبب عدم القدرة على الزواج ( 50-60 حالة حسب تقرير مركز السموم بمصر )
* انتشار ظاهرة الاتجار بأعراض النساء حتى داخل الاسر 
*ارتفاع معدلات الطلاق والخلع بنسب كبيرة ( وصلت فى الاردن الى 28% والسعودية 21%ووصلت فى مصر الى 255الف سنويا ...........)
واليكم بعض الحلول المقترحة :-
* العودة الى تعليمات ديننا الحنيف وتنمية الوازع الدينى لدى الشعوب والمجتمعات عن طريق نشر التوعية اعلاميا بالوسائل المختلفة وزيادة حملات التثقيف والتعامل مع عقود الزواج على انها روابط مقدسة وليست مشروعات تجارية 
* تيسير المهور والنفقات المطلوب حيث ان الشريعة الاسلامية جعلت عقد الزواج ميسرا لا يزيد عن الايجاب والقبول وشاهدى عدل والاعلان واتن يولم ولو بشاة ولنا فى رسولنا واصحابه القدوة والمثل ( ازوجك بما معك من القرأن - امهرها ولو بخاتم من حديد ...)
* تعديل المواصفات بنشر الوعى ( تنكح المرأة لاربع ......... فاظفر بذات الدين تربت يداك ) (اذا جاءكم من تردون دينه وخلقه فزوجوه )

* اقامة صناديق وجمعيات تيسير الزوراج ( القروض الحسنة - المساعدات المالية - التوسط لتخفيض النفقات -التبرعات العينية من قبل القادرين - تقديم القروض بدون فوائد وتيسير السداد - اقامة حفلات الزواج الجماعى تخفيضا تكاليف - احياء مبادئ التكافل الاجتماعى بين المسلمين ......... ) وهذه الصناديق والجمعيات بدأت بفضل الله تنتشر فى العديد من الدول العربية 
* اقامة المؤسسات والاسواق التى تبيع متطلبات بيوت الزوجية وتخفيض هامش الربح للمساعدة فى الزواج 
* نشر مبدأ اخطب لبنتك عن طريق مد الروابط والعلاقات بين الاسر ولنا فى قصة الشيخ الصالح مع نبى الله موسى القدوة والمثل ولنا من بعده فى الفاروق عمر وابنته حفصه القدوة والمثل ...
* اقتطاع جزء من زكاة المال يخصص للمساعدة فى مشروعات الزواج 
* نشر تعدد الزوجات للمستطيعين بشرط العدل بين الزوجات وهذا من تعاليم ديننا كما اوصى به الشيخ ابن باز وتم تطبيقه والدعوه اليه فى العراق والسودان وغيرهم 
*مشروع الخطوط الساخنة لتلقى شكاوى الفتايات التى يمنعها اهلها من الزواج ومحاولة الاصلاح بينهم 
* ترك حرية الاختيار للفتايات وعدم ارغامهن والسماح للطرفين بالرؤية الشرعية .
* نشر الوعى التعليمى والدينى بين الشباب والفتايات وتعليمهن كيفية بناء بيوت صحيحة ............




وفى الختام 
وضعت بين يديكم مشكلة هى من اخطر ما تتعرض له مجتمعاتنا فى هذا العصر وحاولت سرد الاسباب وما ترتب عليها وجمعت الحلول وطرق العلاج فى سرد موجز دون التعليق او التطرق لتفاصيل اكثر تاركا لكم حرية التعليق والتفصيل 
والله اسأل ان يكون هذا الموضوع خطوة فى طريق حل هذه المشكلة وخطوة من خطوات نصرة ديننا واعادة الناس الى شرع ربهم ودين نبيهم ونهج سلفهم 


انا اسف ان البوست طويل جدا بس انا حاولت اختصره قدر الاستطاعة ( سامحونى )







السبت، 4 ديسمبر 2010

مش عادى

فى حاجات كتير بنحس بمرارة لما نشوفها وحكايات كتير بنحس بمر ارة لما نسمعها وكلام كتير بنحس بمرارة لما نقراه
اكيد انا مش قصدى ابدا اضايق حضاراتكم بالكلام دا بس الحاجات اللى هقولها يمكن تكون مهمة ويمكن نقدر سوا نغيرها لأن دا المقصد من كل حاجة اننا نقدر ناخد بإيد بعض نساعد بعض مش احنا كلنا اخوات المواقف والحكايات دى كلنا بنشوفها واكيد بتضايقكم زى ما بتضايقنى مش دا المهم انما المهم اننا نقدر نغيرها او نمحيها من قواميسنا نشيلها من عاداتنا
لما تقرا مثلا انا بقول مثلا ان ولد عمره 21 سنة بيغتصب بنت اخته اللى عمرها 7 سنوات لما اخته سابتها معاه وراحت السوق ومفيش مشكلة بالنسبة لها عشان سايبة بنتها مع خالها واول ما تخرج وتسيب البيت يعتدى هو ع البنت بكل وحشية واكتر من مرة ويطلب منها متقولش لحد (حاجة تكسف ) ياااااااااااااااااااااااااااه هو نسى ان خالها هو نسى انها بنت صغيرة هو ليه مرحمش طفولتها مرحمش صراخها مرحمش براءتها مرحمش ضعفها مرحمش دموعها مرحمش اخته مرحمش اهله مرحمش نفسه مفكرش لحظة ايه اللى ممكن يترتب على فعلته دية مفكرش لحظة انه ممكن يموت وهو بيعمل كدا مفكرش لحظة انه بيدمر مستقبله ومستقبل الطفلة البريئة اللى ملهاش اى ذنب غير ان خالها معندوش اى قلب لا دا كل دا عشان نسى ربنا هو ليه الحاجات دية بقت عادية فى مجتمعاتنا هو دا عادى اكيد مش عادى
لما تقرا ان طفل صغير مامته سابته مع  جده ولما رجعت لقت الولد تعبان وبينزف بسرعة راحوا بيه على المستشفى وبعد الكشف والفحوصات يتبين ان الولد تعرض لاعتداء جنسى ويحاولوا يعالجوا الولد لكن قدر الله سبق ويموت الطفل ويسأل ابوه كان فين ابنى وحصل له ايه ومن عمل فيه كده الولد اللى مكملش 4 سنوات بيموت بسبب الاغتصاب الوحشى وترد الام انا سبته مع جده وتبدأ تظهر الفضايح وتقول الام ان ابوها هو  اللى اعتدى ع الولد وانه حاول يعتدى عليها كتير قبل ما تتزوج وفعلا اعتدى عليها ويقول جوزها انه لما اتجوزها لقاه مش يكر ولما سألها قالت له انها اتعرضت للاغتصاب قبل الزواج وانها طلبت منه ان يسترها ويقول الجد مش انا دا ابنى فلان اللى عمل كدا  ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه هو الدين ضاع لدرجة دى من قلوبنا من بيوتنا من عقولنا من عاداتنا هو احنا مبقيناش نخاف من ربنا هو انتهاك الحرمات والمحارم بقا عندنا شئ عادى اكيد مش عادى
رنات المحمول والاصوات والكلمات الغريبة والبذيئة والعالية جدا اللى بنسمعها فى كل مكان نروحه حتى المساجد مسبناش مكان مجرد ما تركب اى سيارة تلاقى ولد او بنت او اكتر يقوم مشغل تليفونه ومعلى الصوت على الاخر يا اخى انت عاوز تسمع احنا ذنبنا ايه ما تراعى ان ممكن يكون جنبك واحد تعبان او عنده ظرف او متضايق او مش حابب يسمع او مصدع هو احنا لية مبنراعيش شعور حد
تلاقى اتصالات تيجلك فى اوقات متأخرة من الليل وترد تلاقى معاكسات هو اللى بيحصل دا عادى اكيد مش عادى
لما تلاقى الناس بتسرف كتير جدا فى الاكل والشرب واللبس لمجرد التباهى والتفاخر وانه احسن من غيره وانه عنده اللى مش عند غيره يا اخى ربنا يزيدك بس احنا أمرنا بالاقتصاد مش بالاسراف (وكلوا واشربوا ولا تسرفوا ) احنا أمة وسط فى كل شئ فى الحزن والفرح  فى الشدة والفرج لازم نراعى شعور غيرنا لازم نحس بغيرنا لازم نعيش مع بعض لكن ميكونش الحال بالشكل دا



مينفعش نسرف ببزخ وبشدة على حاجات تترمى ( لن تزولا قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن أربع منها ( ماله من اين اكتسبه وفيما أنفقه ) السيدة عائشة ام المؤمنينى رضى الله عنها كانت تقول كان يمر علينا الهلال تلو الهلال تلو الهلال ولا يوقد فى بيت النبى ناروكمان كان بيربط على بطنه الشريفة الحجران من شدة الجوع 
مينفعش تكون ناس بتموت من التخمة وناس تانية مش لاقية شربة مياه مش لاقيه لقمة تاكلها مش لاقيه ورقة شجره تسد جوعها

النبى صلى الله عليه وسلم كان يقول مثل المؤمنين فى توادهم وتراحمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى 
يااااااااااااااااااااااااااه دا طفل بيلم بقايا الطعام اللى مرمى بياكله وطفل امه ماتت من الجوع وهو بيصرخ بيبكى يا ترى هيكون مصيره زيها يا ترى هيكون ردنا ايه لما نتسأل عنهم  يا ترى احنا امة واحدة لسة ولا اننا نكون كل واحد مالوش علاقة بالتانى ولا يحمل هم التانى دا شئ عادى اكيد مش عادى 
مش عارف  فى حاجات تانية كتيرة جدااااااااااااااااااااااااااااااا  لو كتبت وكتبت وكتبت مش هقدر اكملها تعالوا معايا خطوة بخطوة نرجع زى ما كنا وزى ما ربنا اراد من أمتنا وزى ما زكانا وخلقنا واصطفانا ( كنتم خير أمة أخرجت للناس ) ساعتها هيكون كل شئ عادى