السبت، 20 نوفمبر 2010

مش مجرد وقت

السلام عليكم
وبسرعة رجعت لكم تانى ويارب متكونوش اتخنقتم منى بس المرة دى الموضوع مختلف
كل واحد فينا عنده حاجات جواه  ممكن تكون حلوة وبيعش دايما بيها وممكن تكون مرة ونفسى يوم يطويها
كل لحظة بتعدى علينا بتطبع فينا صورة وبتكتب جوانا ذكرى    كتير بنفتكرها ونسرح معها وكتير بننسى نفسنا ونتمنى اللحظات دى ترجع تانى واوقات تانية بنتضايق ونندم على الحاجة دية ونتمنى انها تتمسح من عقولنا ومن قلوبنا ومن كل حياتنا هى كدا الحياة
مش ممكن تنسى اول حد عرفته ومش ممكن تنسى حد أساء لك كتير بس ياريت تسامح يا اخى ادفع بالتى هى أحسن وحاول تفتكر الذكريات الجميلة المهم فى كل موقف يعدى اننا نقدر نتعلم منه بجد عشان منتعرضش لنفس المشاكل او المواقف مرة تانية ولو اتعرضنالها ساعتها نحسن التصرف .
كتير بتقعد مع نفسك تراجع شريط حياتك ياااااااااااااااااااااااااااااااااااه انا كنت فين وبقيت فين بتفتكر اوقات كتير مرت عليك تعبت فيها عانيت فيها شقيت فيها لحد ما وصلت بتفرح والفرحة تطير من عنيك لما تلاقى تعبك بفايدة طبيعى انت حققت حلمك بتوفيق ربنا ( إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا ) ساعتها كل شئ كل معاناه كل ألم بيهون . كان دايما والدى بيقولى يا ابنى تعب النهار بيطويه النوم بالليل وبتصحى تانى يوم بصحة جديدة وعمر جديد ومش حاسس بأى تعب .
لما تفتكر السهر والمذاكرة والشاى الكتير والقهوة والصحاب فى مراحل التعليم المختلفة من ثانوى لحد جامعه ولو كملت دراسات تانية بتختلف معاك الامور شوية .
تعرفوا انا اكتر وقت ذاكرت فيه فى حياتى كان وقت الجامعه كنت بذاكر كتير جدا لانى بحب العلم والتعليم كنت دايما بخلى ليا اهداف بديلة كنت اتمنى اكمل واكون دكتور فى الجامعه مش لحاجة غير انى كنت بحب اعلم الناس وبفرح جدا لما اعرف اعلم حد ولما اعمل الموضوع دا لكن ارادة ربنا كانت غير كدا  كان دايما ايمانى بربنا بيخلينا ما ازعلش على حلم محققتوش اكيد فى خير فى غيره كان دايما لما حد يسألنى اقوله خلى لك خيارات بديلة عشان لو محققتش حاجة متزعلش وتبص لغيرها متبنيش املك على حاجة واحدة
المهم عشان تستفيد من اى مرحلة متعديهاش الا لما تقف مع نفسك وتقيم انا كنت فين ووصلت لفين وعاوز اوصل لايه دى طريقة تفكير وتقييم  
بتمشى دايما الايام بينا ما هو دا العمر بسرعة بيعدى وتملى بيجرى بتتنقل من خطوة لخطوة ومن رحلة لرحلة ما هى الحياة رحلات ممكن فى كتابات تانية نحكيها تفصيلى بس شوية بشوية
خلاصة الموضوع متخليش موقف يعدى من غير استفادة وبص دايما فى اللى بتعمله ما هو مش مجرد وقت

4 رأيك يهمنى:

ميتو موون يقول...

مش مجرد وقت انها حياة

الملاك البرئ يقول...

كمل رحلتك

ميتوموون يقول...

من الجميل ان تتحدث من القلب
ومن الأجمل أن تجعل قلبك دافعاً
لك الى الأمام
ربنا يوفقك

غير معرف يقول...

بعد التحية
تمت الإضافة إلى مدونات في الميزان
مع تحياتي